Na górze Sikornik od pradawnych czasów stał niewielki kopiec. Miejsce lokalizacji jest trudne do określenia, ale o tym zdarzeniu wspomina się za czasów fortyfikacji góry Sikornik w dekrecie Cesarza Franciszka Józefa I. Nadmienia się że uległ zniszczeniu podczas budowy fortu. Również podczas tej przemiany jednego z dwóch szczytów góry Sikornik, zlikwidowano istniejące pradawne pustelnie.
Powyższy tekst może jednak rodzić wątpliwości. Skłony jestem domniemywać po głębszych przemyśleniach że na Górze Sikornik nie było kopca. Na obecną chwile nie odnajduję powiązania tej lokalizacji z innymi krakowskimi ziemnymi budowlami praojców.
Pustelnia Św. Bronisławy.
W pojawiających się publikacjach najczęściej odnajdziemy takie słowa: W pięćsetną rocznicę śmierci zakonnicy, na szczycie wzgórza, w miejscu, gdzie podobno była jej pustelnia, zbudowano kaplicę zburzoną później przez Austriaków (1854 r.) podczas budowy fortyfikacji wokół Kopca Kościuszki.
Inne opisy okolicy wzgórza Sikornik: Przy prowadzącej na kopiec alei Waszyngtona warto zwrócić uwagę na malowniczy mostek, przerzucony nad dawnym wojskowym traktem. Było to jedno z pierwszych dwupoziomowych skrzyżowań w Krakowie i okolicy (1855 r.). Mostek ten, ze względu na legendę o pojawiającym się tu w niektóre noce czarcie, nazwany został "diabelskim".
Czerwone oznaczenia tekstu można wyraźnie potwierdzić i zlokalizować na historycznej mapie z roku 1785 (poniższa ilustracja).
WAWEL
* Eremus (język łaciński)
znaczenia: rzeczownik, rodzaj męski
(1.1) erem, eremitorium
(1.2) odosobnienie, pustkowie
przymiotnik:
(2.1) samotny, pustynny
wyrazy pokrewne:
rzecz. eremita
przym. eremiticus, eremitis
etymologia:
gr. ἔρημος, gr. ἐρῆμος → odosobniony, pustynny
Pobrano: eremus – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzyczny https://pl.wiktionary.org › wiki › eremus
* Erem
eremitorium (p.³c. eremus z gr. éremos ‘samotnia, pustynia’) miejsce pobytu eremity.
Na powyższej mapie niestety nie odnajdziemy pradawnego Kopca.
Jaką pełnił funkcję i w którym miejscu był zlokalizowany ?
Można przypuszczać że był jednym z znaczników na schemacie rozmieszczenia kopców w pradawnym Krakowie.
Co symbolizował , oznaczał ?
Można założyć, że na wzgórzu Bronisławy umieszczono obiekt kultowy, który był wyznacznikiem dni równonocy lub miejscem obserwacji wschód słońca za kopcem Krakusa w listopadowy dzień ( wigilia Samhain). Można również przyjąć tezę że miejsce to, ze względu na jego wysokość nie zmuszało do wieńczenia go dużym kopcem. Powyższą hipotezę należy traktować jako jedną z prób wyjaśnienia istnienia układu kopców w pradawnym systemie solarno-kalendarzowym.
_____________ inna hipoteza
Pasmo Sowiniec – Kopic na Górze Św. Bronisławy - Kopiec Salwatorski
Kopiec Salwatorski ? Tajemniczy? Zniszczony, a może nigdy nie istniał?
Historia kopców krakowskich jest zagmatwana i do dzisiaj nie znalazła kompetentnego, pełnego opracowania dziejów. Domysły, sensacyjne doniesienia oparte na pojedynczych hipotezach nie popartych faktami archeologicznymi. Wystarczy jedno zdanie w dawnej książce, by w grodzie podwawelskich legend zagościł kolejny kopiec na Górze Św. Bronisławy.
Jedyną znaną hipotezą na istnienie kopca jest wers, nieukończonego poematu Juliusza Słowackiego – „Król Duch”. W rękopisach nieukończonych tekstów Słowackiego, opublikowanych pośmiertnie, w wydaniu z 1885, znajdujemy fragment nieukończonego Rapsodu III „Króla Ducha” zatytułowany „Piast. Pieśni”, w którym w rozdziale XX możemy przeczytać takie słowa:
„Oni też światłość utaiwszy w sobie,
Opowiadali wielkie boże sprawy
O różnych ludach chodzących po globie –
Walki, podbije, zamorskie wyprawy
O Hunach, Gotach, o tajemnym grobie
Kraka – o wielkim KOPCU BRONISŁAWY,
Na który nieraz zlatywał nieznany
Lud – jak jęczący wieniec żurawiany.”
Prawdopodobna lokalizacja kopca według poematu.
· * W okolicy kościoła Najświętszego Salwatora ?
· * Na mapach sprzed połowy XIX wieku nie widać żadnego wzniesienia.
· * Również na mapach Twierdzy Kraków, cytadeli „Kościuszko” w latach 1850-56 nie widać wzniesień.
Nasz wielki wieszcz Juliusz Słowacki, niestety nigdy nie odwiedził Grodu Walewskiego. Nie znał dokładnej historii kopców krakowskich. Mylnie opisał słowami Kopiec Bronisławy mając na myśli Kopiec Kościuszki usypany w latach 1820 – 1823. W późniejszych latach Dociekliwi Krakowianie prawdopodobnie bardzo poważnie podchwycili kilku wersów, słów … „ o wielkim KOPCU BRONISŁAWY„ i w taki sposób nieopacznie „usypali” pradawny kopiec na Salwatorze (Górze Św. Bronisławy). Czy powyższa hipoteza jest przeinaczonym faktem istnienia pradawnego wzniesienia, a może nasi praojcowie w zamierzchłych latach zbudowali własną ziemną świątynie kultu na Salwatorze?
Ten temat mnie nurtuje od lat.
Od kilku dekad szukam potwierdzenia, lokalizacji kopca na Wzgórzu Świętej Bronisławy. Niestety poza tymi wersami nigdy nie natrafiłem na wiarygodne źródło potwierdzające fakt istnienia kopca w tej lokalizacji.
Wróćmy jeszcze na chwilę do najstarszej mapy Krakowa, która bardzo szczegółowo pokazuje Kraków i rejon wzgórza Św. Bronisławy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz